Czym jest franczyza?

Franczyza to zyskujący coraz większą popularność w Polsce system sprzedaży towarów, usług lub technologii. Obecnie w tym modelu działa u nas blisko 1000 firm.

Definicja

Pod pojęciem franczyza kryje się rodzaj współpracy między niezależnymi od siebie przedsiębiorcami. Jeden z nich to fraczyzodawca, drugi nazywa się franczyzobiorcą. Ten pierwszy udostępnia drugiemu markę, logo, know-how, czyli cały pomysł na prowadzenie biznesu i pobiera za to opłatę. Franczyzobiorca może dzięki temu działać w sposób, który się sprawdził i dzięki temu z powodzeniem funkcjonować na rynku. Termin pochodzi z języka angielskiego. Słowo „franchise” to nic innego, jak udzielenie pozwolenia przez jedną firmę na to, aby druga firma mogła sprzedawać dobra i usługi na określonym terenie.

Franczyza w Polsce

Definicja z podręczników ekonomii w Europie i w Polsce stosowana jest w węższym zakresie. U nas jest to po prostu stała i długookresowa umowa, którą zawierają ze sobą niezależni przedsiębiorcy (franczyzodawca i franczyzobiorca). Na podstawie dokumentu franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy prawo do używania marki oraz wiedzy w zakresie określonego prowadzenia biznesu.

Zalety franczyzy

Franczyzowy sposób prowadzenia biznesu ma szereg zalet dla obu stron. Franczyzobiorca zyskuje poczucie bezpieczeństwa, bo nabywa sprawdzony sposób na biznes, do tego pod cenioną na rynku marką. Dzięki temu może wiele zaoszczędzić, na przykład na promocji. Poza tym zwykle cały czas może liczyć na wsparcie ze strony franczyzodawcy. W tym szkolenia.

Z kolei franczyzodawca może rozwijać swoją markę. Ma więcej możliwości dystrybucji towarów i usług. Zyskuje też partnerów, którzy znają lokalny rynek i którym zależy na odniesieniu sukcesu. Dzięki franczyzie ceduje zarządzanie podmiotem na inne osoby. Zdejmuje z siebie obowiązek szukania personelu, czyli oszczędza na administracji kadrowej.