Książka jest wytworem wyobraźni autora. Okładka jest elementem, który ma na celu zachęcić do sięgnięcia po właśnie tą lekturę. Projekt okładki powinien być tak skonstruowany, aby grafika pasowała do treści. Dzięki temu może zwiastować tematykę i główny wątek literacki. Warto pamiętać, że konsument w pierwszej kolejności kieruje się tym, co widzi. To narząd wzroku wyłapuje bodziec, który zrodzi zainteresowanie lub jego brak. Jeśli nastąpi zaciekawienie, klient będzie chciał się dowiedzieć czegoś więcej na temat produktu. Sięgnie po książkę, przeczyta opis, dowie się czegoś o autorze. W taki sposób może nastąpić zaproszenie do zakupu danej książki. I tak właśnie najczęściej się to dzieje.
Projektowanie książek ma na celu zainicjować zainteresowanie czytelnika. Jest to ważne w marketingu, aby produkt był na tyle ciekawy, że wzbudzi ciekawość u potencjalnego odbiorcy. Niekiedy grafika na okładce jest tak wymownie skonstruowana, że nie sposób się oprzeć pokusie, aby nie zechcieć sięgnąć po książkę. W projekcie okładki ważne jest nasycenie grafiki i tekstu barwą. Ważnym czynnikiem jest także uzupełnianie książki o ilustracje, ponieważ one mogą także być istotnym przekazem na temat czytanej lektury. Oczywiście uznaje się je za dopełnienie treści książki, która ma wartość nadrzędną.
Czytelnictwo na drodze rozwoju człowieka
Czytanie książek zapewnia wszechstronny rozwój. Jest ważnym elementem wpływającym na nabywanie nowych umiejętności poznawczych. Czytanie wzbogaca zdolności językowe oraz pobudza wyobraźnię. Może stać się wyjątkową pasją życiową.
Okładka książki jest wyjątkowym elementem ozdobnym. Piękna szata graficzna sprawia, że książka może stać się idealnym pomysłem na prezent dla bliskiej osoby. Estetyczne okładki książek pięknie prezentują się na regale stanowiąc element zdobiący i ocieplający klimat danego wnętrza. Kompletowanie domowej biblioteczki jest znakomitym zabiegiem aranżacyjnym. Można zatem wywnioskować, iż wygląd okładki pełni różne funkcje.