Zakładamy firmę. O czym warto pamiętać?

Mając pomysł na biznes, można go realizować poprzez założenie firmy i bycie przedsiębiorcą. Drogę tę mogą wybrać również ci, którzy cenią sobie niezależność i nie lubią pracować „na kogoś”. Decydując się na założenie firmy, trzeba jednak pamiętać o kilku ważnych sprawach.

Przemyśl i zaplanuj

Założenie firmy to poważny życiowy krok. Pamiętaj, że od tego, czy powiedzie ci się w biznesie, może zależeć jakość życia twojej rodziny. Zanim więc zarejestrujesz działalność, wszystko dokładnie przemyśl, przeanalizuj, zrób research, poradź się znajomych, popytaj tych, którzy już prowadzą biznes, bo ich rady mogą okazać się bezcenne.

Jeżeli chcesz zrezygnować ze stałej pracy na etacie na rzecz własnej firmy, szczególnie dokładnie wszystko rozważ, bo chcesz zrezygnować ze stabilizacji na rzecz być może niepewnej przyszłości. Może najpierw zamień cały etat na pół etatu i obserwuj, czy działalność na własną rękę dobrze rokuje na przyszłość. Wiele zależy od tego, w jakiej branży i w jakiej formie chcesz działać. Jeśli stawiasz, na przykład, na specjalistyczny sklep internetowy, być może rezygnacja z etatu nie będzie konieczna.

Niezbędne formalności

Podjąłeś decyzję o założeniu firmy, wiesz, jaką formę ma mieć (np. jednoosobowa działalność gospodarcza), więc musisz stawić czoła obowiązkowym formalnościom z tym związanym. Twoim obowiązkiem jest zarejestrowanie firmy. Możesz to zrobić przez internet, ale wcześniej konieczne jest posiadanie podpisu kwalifikowanego albo zaufanego profilu na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej. Tego niestety online nie załatwisz, konieczne będą wizyty urzędach.

Jeżeli nie chcesz rejestracji przez internet, trzeba będzie wypełnić odpowiednie druki i zanieść je do urzędów. We wniosku o zarejestrowanie firmy trzeba także określić rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej i podać jej kod zgodny z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD).

Wypełniając wniosek, wybiera się także formę opodatkowania i sposób prowadzenia rachunkowości. Są cztery: opodatkowanie na zasadach ogólnych według skali podatkowej (18% i 32%), podatek liniowy (19%), ryczałt ewidencjonowany i karta podatkowa. Przed rozpoczęciem warto zastanowić się, czy chce się być płatnikiem VAT-u.

Jako przedsiębiorca musisz co miesiąc opłacać ZUS. Aby być ubezpieczonym, trzeba zanieść do ZUS-u wypełniony druk ZUA. Zatrudniając nową osobę, musisz ją zgłosić do ZUS-u w ciągu 7 dni. Jeżeli masz podpis kwalifikowany, możesz to zrobić online w e-inspektoracie ZUS-u.

Przedsiębiorca musi mieć firmowy rachunek bankowy. Służy także do rozliczeń z ZUS-em i Urzędem Skarbowym. Ale osoby prowadzące działalność gospodarczą nie muszą go mieć.