Załóż biznes franczyzowy – przykłady

Biznes franczyzowy w Polsce rozwija się. Według szacunków, w naszym kraju istnieje blisko 1000 firm działających w formie franczyzy, co ma wiele zalet.

Czym jest franczyza

Franczyza jest umową zawartą pomiędzy dwiema niezależnymi firmami, z których jedna jest fraczyzodawcą, a druga franczyzobiorcą. W Polsce oznacza to, że franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy prawo do używania marki oraz wiedzy w zakresie określonego prowadzenia biznesu. Otrzymuje za to ustaloną opłatę.

Zasady franczyzy

Współpraca franczyzowa opiera się na kilku ważnych zasadach. Przede wszystkim franczyzodawca pozostaje właścicielem znaku towarowego i marki. Musi wykazać rentowność modelu biznesowego. Franczyzobiorca pozostaje niezależnym przedsiębiorcą, którego zarobkiem jest zysk z prowadzenia biznesu franczyzowego. Musi też sfinansować część inwestycji, w tym zakup towaru. Za franczyzę musi płacić franczyzodawcy miesięczną opłatę franczyzową, ale to do niego należy ustalanie cen towarów albo usług. Franczyzodawca powinien zapewnić odpowiednie szkolenie personelowi franczyzobiorcy, a także wspomóc go w zakresie marketingu i merchandisingu.

Polskie przykłady franczyzy

Najwięcej jest ich w handlu i usługach. Dużo przykładów można podać z handlu. Franczyza w tym sektorze charakteryzuje się dość szybkim zwrotem nakładów poniesionych na inwestycje (wyposażenie sklepów, prowadzenie ich). Dynamicznie rozwijająca się sieć sklepów Carrefour, Fresh Market, Yves Rocher, Piotr i Paweł, Reserved, Top Secret, 5.10.15.

Wiele firm działa na zasadzie franczyzy usługowej. Dotyczy to nie tylko gastronomi, lecz również fryzjerstwa, kosmetyki, turystyki, edukacji, nieruchomości, finansów, bankowości. Najpopularniejszym przykładem są z pewnością takie marki jak McDonald’s i Telepizza. Do tego rodzaju franczyzy zaliczają się także, chociażby salony fryzjerskie Jean Louis David, szkoły językowe British School, a także salony optyczne Vision Express.